Uyuni zoutvlakte vanuit Tupiza (4D/3N): de mooiste route

Wie aan Bolivia denkt, ziet meteen de uitgestrekte Uyuni zoutvlakte voor zich. Een wereldwonder en ongetwijfeld hét hoogtepunt in dit land. Miljoenen reizigers komen speciaal voor dit spectaculaire stukje natuur naar Zuid-Amerika. De meeste toeristen bezoeken Salar de Uyuni via een dagtrip of gaan voor de populaire driedaagse tocht die start in de stad Uyuni. Wij kozen echter voor een alternatieve route en die raden we AB-SO-LUUT aan. Deze vierdaagse tour vertrekt vanuit Tupiza en vanaf hier rijd je langs de mooiste landschappen die Bolivia te bieden heeft. Save the best for the last, want eindigen doe je bij de zoutvlaktes! Dit is ongetwijfeld de mooiste Uyuni route. In dit blogartikel onze eigen ervaring, alsook enkele nuttige tips voor het boeken van deze onvergetelijke tour.

Welke tour kiezen voor Uyuni zoutvlakte, Salar de Uyuni?

Tours vanuit Uyuni

Iedereen kent de bekende Uyuni zoutvlaktes in Bolivia. Voor deze oneindig witte vlaktes is de stad Uyuni de uitvalsbasis. De bekende driedaagse tour en de dagtrips starten vanaf hier. In Uyuni zelf valt weinig te beleven. Desondanks is het wel fijn om hier een nachtje te verblijven voor of in ons geval na de Uyuni-tour.
Eettip: Tiki en The Hot spot zijn ongetwijfeld de lekkerste restaurants in Uyuni. Overheerlijk eten!

Hoe bereik je Uyuni?

Er zijn dagelijks bussen die vertrekken vanuit La Paz en rechtstreeks naar Uyuni rijden. De rit duurt ongeveer negen tot elf uur. Je hebt ook de optie om te vliegen, maar dit is uiteraard de duurste en minst milieuvriendelijke optie. De vlucht doet er ongeveer een uurtje over. Verder zou er nog een mogelijkheid zijn om Uyuni vanuit La Paz te bereiken per trein. Al maak je hier eerst een stop in Oruro, waarbij je langer onderweg bent dan via de bus.

Waar te verblijven in Uyuni?

Wij verbleven in Hostal Nichkito. Na 4 dagen zonder warme douches of verwarming waren we dolblij met deze plek. Er was een zalige warme douche en je krijgt een gasvuurtje voor op de kamer. Voor één overnachting betaalden wij ongeveer 30 dollar.

Ontdek hier alle accommodaties in het centrum van Uyuni

Tupiza naar Uyuni tour informatie

Tour van Tupiza naar Uyuni

Een andere mogelijkheid om de zoutvlaktes te ontdekken is door te kiezen voor een alternatieve -minder populaire- route. Hierbij reis je in vier dagen van Tupiza -het Wilde Westen van Bolivia- richting Uyuni. Tupiza ligt een pak zuidelijker dan Uyuni en lijkt in eerste instantie dus een onlogische keuze. Echter heeft dit volgens ons meerdere voordelen.

• De Tupiza tour duurt 4 dagen in plaats van 3 en je ziet veel meer diverse landschappen. Van de rode landschappen en cactussen bij Tupiza, tot de prachtige meren met flamingo’s en de eindeloze zoutvlakte. Nog meer mooie uitzichten!
  • Je komt amper andere tours tegen. Bij onze eerste overnachting waren we helemaal alleen. De overige dagen hebben we de overnachting gedeeld met één andere tour. Tijdens de tour zelf zie je bij de hoogtepunten/uitzichtpunten amper andere mensen, omdat je de tours die vertrekken vanuit Uyuni kruist. Zo waren we op veel plaatsen helemaal alleen.

Wij boekten onze tour met Torretours en hadden hier een heel fijne ervaring mee. Geen enkel negatief punt te melden! Wij betaalden 393,50 euro voor twee personen en daarbij nog eens 60,60 euro extra aan entrees tijdens de Uyuni tour. Dit komt neer op 56,76 euro per dag/per persoon.

Hoe bereik je Tupiza?

Vanuit La Paz: neem je de bus naar Uyuni en daar kan je overstappen naar een bus richting Tupiza.

Vanaf Sajama national park: wij vertrokken vanuit het afgelegen Sajama NP en hierbij ben je wel even onderweg. Eerst neem je de collectivo vanaf Pattacamaya naar Oruro. Hier kan je een rechtstreekse bus nemen richting Tupiza. Er gaan meerdere bussen per dag, voornamelijk in de avond. Wij namen de bus om 16u en kwamen midden in de nacht aan in ons hotel.

Vanuit Sucre: kan je een rechtstreekse nachtbus nemen richting Tupiza. Nadeel is dat je aankomt op 3:30u ’s nachts.

Voor ons persoonlijk één van de ergste busritten uit ons leven. Niet vanwege de weg, maar door onze medepassagiers. Een oudere man besloot twaalf uur aan één stuk door candy crush te spelen. Ping ping, ping, ping ping. Na enkele uren werd het best irritant. Tot overmaat van ramp ging een dronken persoon na uren jammeren, huilen en praten tegen zichzelf over zijn nek en kotste zo het hele gangpad onder. De waterige substantie -lees: alcohol-, liep doorheen heel de bus. De geur was niet te harden. Onze rugzakken hielden we de rest van de trip op onze schoot.

Waar te verblijven in Tupiza?

Wij boekten twee nachten in Hotel La Torre en zonder dat we het wisten -maar zoals de naam al doet vermoeden- ligt dit hotel boven Torre Tours. Dit maakt de afspraken rondom de tour en het vroege vertrek toch net iets aangenamer. Wij betaalenden ongeveer 20 euro/nacht, incl ontbijt.

• Ontdek het wilde westen van Bolivia en ga paardrijden door de canyon of maak een mooie hike (Cordillera De Chicas of Cerro de La Cruz)
  • Snuif de lokale cultuur op en ontdek de markt
  • Ga een ijsje eten bij het centrale plein
  • Lekker en goedkoop eten doe je bij Green Planet

Mooiste bezienswaardigheden in Bolivia Uyuni tour

Dag 1: door het wilde westen van Bolivia

Om 7u30 staan we klaar om te vertrekken. Rugzakken gepakt, ontbeten en klaar voor een roadtrip van vier dagen. We ontmoeten de anderen van onze groep en het blijken drie toffe Duitsers te zijn. De rugzakken worden bovenop de jeep geladen en we vertrekken. Wanneer Tupiza uitrijden worden we omringd door ruige landschappen. Onze eerste stop is El Sillar in Potosí. De indrukwekkende rotsformaties doen ons denken aan het Bryce national park in de Verenigde Staten.

Door het droge landschappen rijden we richting onze tweede stop, Ciudad del Encanto. Eenzelfde rotsformatie waar je tussen kan wandelen. Heel bijzonder dat er rondom enkel vlaktes en heuvels zijn, tot er plots verticaal rotsen uit de grond schieten. Tegen de middag stoppen we in een lokaal dorp om onze lunch te nuttigen. Ik moet toegeven; het eten is best lekker tijdens deze trip! Grotendeels spenderen we de middag al rijdend. We luisteren naar muziek, zingen mee en genieten van de landschappen rondom ons. Af en toe dommel ik even in.

We stoppen nog eens als we een grote groep lama’s tegenkomen. We proberen stiekem dichter te komen, maar ze zijn ons te snel af. Even later komen we ook nog een groep vicuña’s tegen. De derde stop van de dag is San Antonio de Lípe. Een mijners dorp waar nog restanten zichtbaar zijn van hoe het dorp ooit was.

Tegen de avond arriveren we in het nationaal reservaat, waar we de nacht zullen spenderen. Normaliter liggen we allemaal samen op een slaapzaal, maar aangezien er verder niemand is krijgen we elk onze eigen kamer. In de gemeenschappelijke ruimte genieten we van thee en koekjes. Een haardvuur zorgt voor een aangename warmte, welke meer dan welkom is bij deze koude temperaturen. We zijn allen ingeduffeld in onze warmste kleren, want als de zon ondergaat zakt de temperatuur al snel onder nul. Na het avondeten praten we gezellig bij tot het tijd is om te slapen.

Landschappen tijdens tour Uyuni zoutvlakte Bolivia youngwildfree.be reisblog

Dag 2: over kleurrijke meren en landschappen

De wekker gaat vroeger dan gewenst. Om 6u staan we op, aangezien we rond 6:30u vertrekken. Tijd is relatief in Zuid-Amerika. We ontbijten op ons eigen tempo en maken vervolgens de rugzakken klaar. Iets later dan verwacht vertrekken we. We stoppen al snel bij het eerste meer. Bij Laguna Kollpa zien we ook gelijk onze eerste flamingo’s. Het begin van vele! Het is een vredig zicht. We zien de flamingo’s ploeteren in het water en iets verderop staat een vicuña te drinken uit het meer.

We rijden verder richting de Thermische baden, waar we indien gewenst even kunnen genieten van het warme water en het schitterende uitzicht. Vervolgens rijden we verder richting Dali Dessert. Deze plek heeft zijn naam te danken aan het feit dat het kleurenpallet van de omgeving overeenkomt met de kleuren die Salvador Dali vaak gebruikte. We vervolgen onze tocht richting Laguna Verde en rijden hierbij door één van de ruigste landschappen die we ooit zagen. Nergens is een teken van leven te bespeuren en we worden omringd door Rainbow Mountains, vergelijkbaar met die in Peru, alsook vulkanen met besneeuwde toppen. Het groene meer lijkt wel een schilderij. Het meer is gifgroen en in de verte staan vicuñas te grazen. Wederom een prachtig uitzicht!

Mooiste bezienswaardigheden in Bolivia Uyuni tour

We rijden dezelfde weg terug via de Thermische baden, en zetten onze tocht verder richting de geisers. Ook deze stop stelt niet teleur. Er zijn tientallen geisers waar constante stoom uitgeblazen wordt. Een impressionant zicht! De modder pruttelt, de geur is niet te harden en het bijzondere landschap zorgt voor enkele toffe foto’s.

De laatste stop van de dag is Laguna Colorado. Een rood meer, waar honderden flamingo’s hun toevlucht zoeken. De wind hier is ongezien en we worden bijna letterlijk omvergeblazen. Onze wandeling is dan ook maar van korte duur. Eenmaal terug in de auto is het niet ver meer rijden naar onze tweede accommodatie. We liggen op een slaapzaal, maar voor de groepssfeer is dit ideaal.

Dag 3: oog in oog met flamingo’s

Opnieuw hetzelfde ochtendritueel. Na het ontbijt brengt onze gids ons naar een viewpoint boven op een berg niet ver van de accommodatie. Het tafereel van het dampende water waarin kleurrijke flamingo’s en donzige lama’s staan, lijkt wel een schilderij. Het creëert een mysterieuze sfeer en ziet er magisch mooi uit. De volgende stop is misschien wel onze favoriete stop van de hele tour. We komen opnieuw aan bij een meer en nergens anders zagen we zoveel flamingo’s bij elkaar. Ze zaten vlakbij. Oog in oog met deze flamingo’s, vertoeven we hier een langere tijd en we zijn dan ook enorm blij met de prachtige foto’s die we hier konden maken.

Flamingo's Bolivia tour Tupiza Uyuni youngwildfree.be Mooiste landschappen Bolivia

Het grootste deel van de dag spenderen we al rijdend en genieten we van de muziek. We stoppen nog een enkele keer wanneer we door een canyon rijden en twee viscacha’s zien. Wat een grappige diertjes. Ze zien eruit als een depressief konijn en ze zijn behoorlijk nieuwsgierig. Zo kwam er eentje tot enkele centimeters van de auto. Tussen het vele rijden door maken we ook nog een kleine stop in een levenloos dorpje. We bezoeken het quinoa museum en ontdekken het hele proces van zaadje tot oogst.

Welke tour kiezen voor Uyuni zoutvlakte, Salar de Uyuni?

We rijden verder tot we aan de rand van de Uyuni zoutvlakte aankomen. Onze laatste overnachting is in een zouthotel. Het volledige hotel is gemaakt uit zout, van de tafels tot de stoelen, muren en zelfs het bed. We sluiten af met een schitterende zonsondergang op Salar de Uyuni, vergezeld van een hapje en drankje. Daarna genieten we van een heerlijke lasagne met rode wijn in het zouthotel.

Reisblog en reistips Bolivia youngwildfree.be Uyuni zoutvlakte beste tour vanuit Tupiza

Dag 4: Salar de Uyuni – een magische zoutvlakte

We ontwaken in het zouthotel. De nacht was warmer dan verwacht. Voor het eerst hebben we zonder onze thermokleren kunnen slapen. Om 4:30u vertrekken we opnieuw richting de Uyuni zoutvlakte. Het is pikkedonker. Lichtvervuiling is er praktisch niet. Dit maakt het een ideale plek om aan astrofotografie te doen. De sterrenhemel is prachtig. en de melkweg kan je met het blote oog zien aan de horizon. We zijn eigenlijk nét te laat voor de beste sterrenshots, want in de verte zien we de zon reeds omkomen. Niet het doel dat we hadden, maar uiteindelijk wordt het wel een leuke foto.

Astrofotografie Salar de Uyuni, Uyuni zoutvlakte, Rani Permentier, youngwildfree.be

We genieten van de zonsopkomst voor we verder rijden over de vlakte richting Incahuasi Island. Een eiland midden in de zoutvlakte die vol staat met gigantische cactussen. Hier maken we eerst een wandeling rondom het eiland. Eindeloze landschappen die verder reiken dan onze ogen kunnen waarnemen. De auto’s op de zoutvlakte lijken wel kleine zwarte stipjes. Terug aangekomen aan onze auto staat het ontbijt al op ons te wachten. Heerlijk om de dag te starten met taart! Hoe ze dit allemaal regelen -zo ver weg van de bewoonde wereld- blijft voor ons een raadsel.

Salar de Uyuni, 's wereld grootste zoutvlakte Bolivia Reisblog en reistips Bolivia youngwildfree.be

Na de heerlijke taart rijden we verder richting Uyuni. We maken nog een stop en hebben voldoende tijd om allerlei leuke foto’s en video’s te maken. Wij passen toch maar even voor de standaard optische illusie foto’s.

De allerlaatste stop van onze trip brengt ons nog naar een treinkerkhof. Hier staat nog restanten van wat vroeger goederentreinen waren. Na vier prachtige dagen is het eind van de tour in zicht. Onze gids brengt ons naar het dorpje en zet ons af aan het busstation waar we onze kaartjes voor de volgende dag kopen. We bedanken onze gids voor deze fantastische ervaring en tour die tot in de puntjes geregeld was en nemen afscheid van onze groep voor we terug onze eigen weg opgaan.

Praktische informatie voor je Uyuni tour

• Er zitten grote prijsverschillen op de tours. Hoe duurder de tour, hoe meer comfort je over het algemeen hebt.
  • In Uyuni kan je ter plekke een tour boeken. Vanuit Tupiza zijn er net wat minder aanbieders, dus is het handig dit enkele dagen op voorhand te reserveren.
  • Voor een Engelse gids betaal je een meerprijs. Wij besloten géén extra Engelse gids te nemen met de groep, om zo de kosten te drukken. Onze Spaanse gids sprak overigens toch voldoende Engels, dus hier hadden we geluk mee.
  • Uyuni heeft een warm woestijnklimaat. Er valt nauwelijks regen. De zon brand in deze regio -vooral tijdens de warme zomer- enorm fel, dus smeer voldoende zonnecrème.
  • De winters daarentegen zijn kort en koud. Breng voldoende warme kleding mee: warme sokken, thermisch ondergoed, muts en handschoenen, fleece, jas, … In de jeep is het lekker warm, maar buiten kan het ijzig koud en windig zijn. Vooral de nachten zijn ijskoud!
  • De lokale zomer (januari-februari) is het natst. De zoutvlakte is dan één grote spiegel en dat levert prachtige beelden op. Wie specifiek deze beelden wil maken, kiest dus het best voor deze periode. Tijdens de andere maanden staat Salar de Uyuni droog, waarbij het zout helemaal zichtbaar is.

Landschappen tijdens tour Uyuni zoutvlakte Bolivia youngwildfree.be reisblog

Doorreizen naar San Pedro de Atacama, Chili

Reis je na de tour door naar buurland Chili? Dan kan je vanuit Uyuni een tour boeken welke eindigt in San Pedro de Atacama (Chili). Ik raad dit echter niet aan, aangezien je hierbij heel wat mooie plekken overslaat. Bij de tour vanuit Tupiza kom je aan in Uyuni en hier boek je makkelijk een bus richting San Pedro de Atacama. De maatschappij Cruz Del Norte rijdt bij moment van schrijven iedere afwisselende dag.

Wil je niet met de bus dan is privaat vervoer ook een oplossing. Bij de tourcompany kan je navragen of er jeeps zijn die vanuit Uyuni dezelfde dag nog vertrekken richting San Pedro de Atacama. Hier rijd je niet rechtstreeks naar San Pedro de Atacama, maar spendeer je nog één extra nacht in een lokaal dorp. Ze vragen minstens vier personen, alvorens deze jeep naar daar vertrekt.

Meer Bijzonder Bolivia

Steun YoungWildFree

Wanneer je een aankoop doet via deze links, ontvangen wij een kleine vergoeding. Wat jij betaalt blijft hetzelfde. Win-win!

Of bestel via deze weg op bol.com