De mooiste plekken voor zonsopkomst en zonsondergang op Madeira

Je dag starten met een schitterende zonsopkomst en een fantastische zonsondergang, als perfecte afsluiter van je dag. Wie houdt er nu niet van? Hoewel het aantal zonsopkomsten en zonsondergangen die ik wereldwijd aanschouwde al lang niet meer te tellen zijn, kan ik er nog steeds heel erg van genieten. Op Madeira gingen wij dan ook op zoek naar DE allerbeste plekken op het eiland voor een perfecte start of afsluiter van de dag. Een handig overzicht van de beste en mooiste plekken voor een zonsopkomst en zonsondergang op Madeira, in willekeurige volgorde.

De mooiste plekken op Madeira voor zonsopkomst

Ondanks dat we amper een dikke week spendeerden op het eiland Madeira, besloten we toch op enkele sunrise missions te gaan. We hadden jammer genoeg niet heel veel geluk met de weersomstandigheden, waardoor de zonsopkomst meer dan eens in een teleurstelling uitdraaide en we niet meer zagen dan een laag grijze wolken. Jammer natuurlijk, maar desondanks maakten we toch enkele mooie plaatjes (met of zonder zon). Dit zijn de allerbeste plekken op het eiland voor een schitterende zonsopkomst!

Miradouro Do Ponta de São Lourenço

Laat ik gelijk starten met één van mijn favoriete plekken. Ponta de São Lourenço is een geweldige plek voor zowel de zonsopkomst te aanschouwen als de zonsondergang. Dit is tevens ook één van de mooiste wandelroutes op het hele eiland, dus perfect om te starten met een zonsopkomst of om de hike te eindigen bij zonsondergang! Op de route zijn diverse uitkijkpunten te vinden. Zoek dus zeker even uit welke plek jij het fijnste vindt. Het was helaas zeer bewolkt toen wij er waren en foto’s tijdens golden hour zaten er dan ook niet in. Desondanks blijft het een prachtige plek, waar je zonder twijfel enkele schitterende foto’s kan maken!

Zonsopkomst bij Pico Do Arieiro

Pico do Arieiro is ongetwijfeld één van de populairste plekken op het eiland om de zonsopkomst te aanschouwen. Ook wij deden dit, alvorens te hiken van Pico Do Arieiro naar Pico Ruivo. De meeste mensen bekijken de zonsopkomst bij Miradouro Juncal, aangezien dit uitkijkpunt vlakbij de parking ligt. Dit is tevens ook dé beste plek.  Wijzelf kozen voor Miradouro Do Ninho da Manta, dit uitkijkpunt ligt op 1,2km wandelen van de parking.

PR1 Pico Do Arieiro to Pico Ruivo hike

Seixal Beach

Toen ik video’s en foto’s zag verschijnen van Seixal Beach, werd ik meteen verliefd. Het zwarte zandstrand oogt behoorlijk tropisch en dit is dan ook een ideale fotolocatie. Wij stonden op om 5h30 voor de perfecte zonsopkomst, maar ook hier hadden we helaas geen geluk. Uiteindelijk hebben we ruim vier uur gespendeerd op het strand voor de perfecte shots. Maar de zon… die hebben we niet gezien!

Ilheus Da Ribeira Da Janela

Nog zo een bekende plek die onwijs populair is bij fotografen. Wijzelf zijn er na Seixal Beach nog even langsgereden, maar waren zelf niet aanwezig voor de zonsopkomst.

Zonsopkomst bij Galo Resort

Tijdens ons verblijf in het Galo Resort kozen wij er telkens voor om lekker vroeg te gaan ontbijten. Dit was zeker geen straf, want op deze manier zagen wij telkens de zon opkomen tijdens het ontbijt. Een heerlijke start van de dag. De zonsopkomst bij ons hotel was telkens weer schitterend mooi!

Nog meer mooie plekken op het eiland voor zonsopkomst

• Miradouro Do Guindaste (Faial). Misschien wel één van de meest fotogenieke plekken in dit lijstje en ik vind het behoorlijk jammer dat wij deze sunrise spot niet hebben bezocht!
  • Pico Ruivo. Een spectaculaire zonsopkomst op het hoogste punt van Madeira. High in the Sky!
  • Pico – Porta Da Cruz

Ontdek hier nog meer mooie bezienswaardigheden op Madeira

De beste plekken op Madeira voor zonsondergang

Onze dagen wou ik het liefst afsluiten met een prachtige zonsondergang en ook hierbij gingen we dus op zoek naar de allermooiste plekken op het eiland. We hadden wederom niet altijd geluk met de weersomstandigheden, doordat het vrij bewolkt was. Die kans is tijdens de winterperiode nu eenmaal een stuk groter. Dit zijn de allerbeste plekken op het eiland voor een schitterende zonsondergang.

Ponta de São Lourenço // Ponta do rosto

Ik vernoemde Ponta de São Lourenço al bij mijn favoriete plekken om de zonsopkomst te bekijken, maar ook voor de zonsondergang is dit een schitterende plek. Wij bekeken de zonsondergang bij Ponta do Rosto. Hierbij heb je géén zicht op de bekende kliffen, maar zoals je kan zien op onderstaande foto’s is het uitzicht zeker niet mis!

Cristo Rei // Funchal

Verblijf je in Funchal en wil je liever niet te ver rijden voor een fantastische zonsondergang? Dan kan ik Cristo Rei (Christus de verlosser) zeker en vast aanraden. Wat een prachtige plek. Hier moet je toch minstens één keer zijn geweest voor zonsondergang!

Achadas Da Cruz

Wij gingen er zelf vlak voor de zonsondergang en vonden dit persoonlijk één van de mooiste plekken op het hele eiland! De kabellift brengt je naar één van de meest unieke locaties op Madeira. Een wandeling door het kleine en traditionele dorpje, terwijl je geniet van het schitterende uitzicht om je heen. Kliffen, gigantische golven die breken en snoezige poezen die komen knuffelen. Hou er wel rekening mee dat de kabelbaan sluit om 18 uur!

Ponta Da Ladeira

Nog zo een fantastische plek voor een schitterende zonsondergang. Ook hier hadden we wederom niet veel geluk en zagen we weinig zon, doordat het zo bewolkt was. Op een heldere dag is dit echter wel gewoon een prima plek!

Zonsondergang bij Casas da Levada

Bij onze accommodatie Casas da Levada genoten wij misschien wel van de allermooiste zonsondergang. Foto’s zeggen soms meer dan woorden.

Nog meer mooie plekken op het eiland voor zonsondergang

• Pico Do Arieiro en Pico Ruivo. Niet alleen een zonsopkomst is hier mogelijk, maar hier de zon zien ondergaan is ook een optie.
  • Ponta Do Pargo Lighthouse
  • Raposeira Viewpoint // Calheta

Meer Mooi Madeira

Steun YoungWildFree

Wanneer je een aankoop doet via deze links, ontvangen wij een kleine vergoeding. Wat jij betaalt blijft hetzelfde. Win-win!

Of plaats je bol.com bestellingen via deze link 🙂