Puerto Maldonado: toegangspoort tot Tambopata regenwoud (Amazone Peru)

Door Mathijs S.- Onze trip naar het Tambobata regenwoud start in het klein stadje Puerto Maldonado. Dit is de toegangspoort tot het Tambopata regenwoud, ofwel de Amazone. Het gezellige centrale plein en de leuke restaurantjes in Puerto Maldonado zijn zeker de moeite om eens te bekijken. Vanaf hier vertrekken alle tours per boot naar het regenwoud. Wij deden zelf de 4D/3N jungle tour. In dit blogartikel deel ik mijn dag tot dag ervaring met het bezoeken van dit deel van het Amazonewoud, alsook enkele praktische tips voor Puerto Maldonado en Tambopata.

Dag 1: offline en connecten met de natuur

We worden om 9u opgehaald en naar het bureau van de tourcompany gebracht voor een laatste briefing. Onze rugzakken hebben we de dag voordien reeds gemaakt. De rest laten we achter bij het bureau. We krijgen te horen dat we snel moeten vertrekken want de boot staat klaar. Na twee dagen vol ongeluk en vertraging zal vriendin Tessa zich vandaag eindelijk bij ons voegen. Zij reist de komende twee weken met ons mee door Peru en het Amazonewoud is haar eerste bestemming. Hierdoor besluiten we om op haar te wachten en de volgende boot te nemen. We gaan mee met de taxi naar de luchthaven om haar op te halen en het wordt een emotionele ontmoeting. Snel maakt ook Tessa haar rugzak voor de komende vier dagen en vertrekken we richting de boot.

Na een half uurtje varen komen we aan bij Paradise Amazon Ecolodge in het Tambopata Amazonewoud. We krijgen de sleutel van onze lodge en gaan op ontdekking. De lodge overtreft al onze verwachtingen, alle openingen zijn afgespannen met muskietennet tegen alle creepy crawlers en muggen, muskietennet boven de bedden en in de badkamer is er zelfs warm water! Ook het domein is prachtig. We worden omgeven door hoge bomen en tropische vegetatie. In het midden is een voetbalveldje en overal staan prachtige bloemen.

Na de lunch is het tijd voor onze eerste activiteit. Kajakken richting Monkey Island. We springen allemaal de boot in en de eerste kajaks vertrekken stroomafwaarts richting Monkey Island. Halverwege is het tijd om te wisselen en springen Rani en Tessa de kajak in. Al snel komen we aan bij Monkey Island. Na nog geen vijf minuten wandelen zien we al onze eerste kapucijnapen. Deze zitten hier niet in het wild, maar zijn gered en hier geplaatst. Ze zijn dus gewoon aan de aanwezigheid van de mens. Na wat uitleg van onze gids keren we terug naar onze boot en zwemmen we nog even in de rivier. Geen paniek. In dit deel van de rivier zitten geen piranhas en wij maken geen deel uit van het menu van de kaaimannen. Het is dus perfect veilig om hier even een plonsje te maken. Bij de terugkeer varen we langzaam langs de oever van de rivier, in de hoop dieren te spotten. Al snel hebben we prijs. We zien een volwassen witte kaaiman zonnebaden langs de kant van de rivier. Het dier geeft ons genoeg tijd om het te aanschouwen, alvorens het afdruipt in het water. We varen verder en dan spotten we een dier dat hoog op mijn verlanglijstje staat, namelijk de capibara. Dit zijn de grootste knaagdieren ter wereld. Ze kunnen tot wel 60 kilo wegen en zijn familie van de cavia. Deze zit rustig gras te eten terwijl er enkele meters verders een witte kaaiman ligt te zonnebaden.
Wanneer we terug aankomen aan de logde is het tijd voor diner. Deze bestaat telkens uit een soep, hoofdgerecht en dessert. De avondactiviteit is opnieuw het spotten van kaaimannen. Eenmaal op de boot worden we getrakteerd op een prachtige sterrenhemel. Omdat we midden in de jungle zitten is er weinig lichtvervuiling en komen de sterren prachtig tot hun recht. Om de kaaimannen s’nachts te kunnen spotten schijnen de gidsen met een zaklamp langs de oever. Aan de reflectie van de ogen, ontdekken ze de aanwezigheid van deze dieren. Zo zagen we er enkele, maar deze doken snel het water in. Ook zagen we opnieuw een gigantische capibara die rustig gras aan het eten was. Na een uurtje keren we terug naar de lodge en is het bedtijd. We slapen heerlijk onder het genot van de geluiden uit de natuur.

Dag 2: kriebelige beestjes bij nacht

Aan de ontbijttafel vertelt onze gids de planning voor de dag. We vragen naar het ziplinen dat het andere koppel uit onze groep reeds heeft gedaan. Onze gids besluit de zipline en het hoogteparcour er tussen te nemen in de planning voor vandaag. Na een lekker ontbijt krijgen we onze harnassen toegestopt en wandelen we vijf minuten door de jungle richting ‘The Tower’. Een houten toren van 30m hoog. We klimmen helemaal naar de top, wandelen over enkele bruggen, dwars door de toppen van de bomen en wanneer we de eerste zipline bereiken haken we ons vast op de lijn en GAAN! Aan de overkant stappen we over een smalle balk naar de volgende zipline en keren zo terug.
Eenmaal terug aan de lodges maken we ons klaar om naar Lake Sandoval te gaan. Het is niet lang varen voor we aan de ingang komen van het natuurreservaat. De wandeling naar het meer is 3km. Als we nog maar net het park binnekomen zien we opnieuw een groep kapucijnapen. Onderweg krijgen we uitleg over de verschillende planten en bomen die we tegenkomen. Aan het meer stappen we allemaal in een kano en varen langzaam uit de mangroves het meer in. Al snel zien we in de mangroves een kleine zwarte kaaiman aan het wateroppervlak. De zwarte kaaimannen kunnen tot 6m lang worden. Een stuk groter dan de witte kaaiman. We varen langzaam langs de kant van het meer opzoek naar wildlife. De zon is moordend en verhit onze lichamen. Al snel zien we veel schildpadden vergezeld door vlinders, verschillende soorten vogels en nog een drietal zwarte kaaimannen.
We eten onze lunch op bij het meer, voor we terugkeren naar het wandelpad. Hier zien we nog een groep doodskopaapjes van boom naar boom slingeren. Langs dezelfde 3km keren we terug naar de boottaxi om naar onze lodges te varen. Na het avondeten staat er nog een derde activiteit gepland. We trekken de jungle achter onze lodges in, op zoek naar insecten en nachtdieren. Het eerste wat we zien zijn de vijf tarantula’s in de banaanboom naast onze lodges. De rillingen lopen spontaan over mijn rug. We lopen allemaal in een rijtje achter elkaar en met onze zaklamp laten we geen blad onbekeken. Zo vinden we tijdens deze tocht verschillende soorten spinnen die de haren op mijn armen recht laten staan, enkele wandelende takken en zelfs een kleine giftige slang!
Op het einde van onze wandeling vinden we nog een tarantula die klaar zit in zijn holletje om de maaltijd die langsloopt aan te vallen. Onze gids kan het niet laten om een tak te nemen en het beestje uit zijn nest te lokken. Thuis spelen we op deze manier met onze katten. Hier doen ze dat met tarantula’s. Ondertussen hebben we al zoveel dieren gezien dat onze gids ons ‘The Lucky Group’ noemt. Zo komt er een einde aan een tweede dag vol kriebelige beestjes.

Dag 3: door het oog van de kaaiman

Op dag drie moeten we vroeg uit de veren. Nog voor de zon opkomt zitten we allemaal naast elkaar in het bootje op weg naar de clay lick. Hier komen ’s ochtends tientallen parkieten en papegaaien ‘ontbijten’ De muur met klei waarvan ze eten bevat mineralen die helpen om de giftige stoffen af te voeren, die ze binnenkrijgen tijdens het eten van bepaalde vruchten en insecten. Het is een klein uurtje varen en het is een frisse ochtend. We worden getrakteerd op een mooie zonsopkomst. De hemel kleurt oranje en geel, terwijl we de Amazonerivier afvaren. Het heeft iets magisch.
Als we aankomen stappen we allemaal uit en zijn we muisstil. Al snel zien we tientallen papegaaien en parkieten hoog in de bomen zitten. Ze kijken net als ons nog even de ‘papegaai’ uit de boom om zeker te zijn dat de kust veilig is en ze ongestoord kunnen eten. Al snel vult de muur zicht met tientallen vogels en genieten wij van het kleurrijke schouwspel. Wij kennen ze alleen als ‘huisdier’, maar hier vliegen ze dus in het wild. Het is een fantastisch zicht als zowel de parkieten en papegaaien even opschrikken en de hele zwerm over ons heenvliegt. Ze vliegen zo dichtbij dat je duidelijk hun kleuren kan zien. Eens terug op de boot maken we nog een kleine stop waar zich regelmatig luiaarden laten zien. Onze gids heeft arendsogen en spot vrijwel meteen het kleine grijze opgekrulde bolletje, hoog in de boom. Spijtig genoeg zit de luiaard veel te ver om hem deftig te kunnen zien.
We nemen afscheid van onze groep, want wij verplaatsen ons vandaag naar een tweede lodge. Dit iets verderop in het Tambopata regenwoud. We ontbijten in Puerto Maldonado zelf terwijl de tour company stiekem de taart regelt voor Tessa haar verjaardag. Want dat is het vandaag! Tessa’s birthday, welke we zullen vieren in het Amazonewoud! We maken ons klaar voor een lange rit naar onze nieuwe lodge. Eenmaal geïnstalleerd in onze nieuwe kamer die toch een stuk meer basic is dan onze eerste, gaan we lunchen. Hierna is het tijd voor de eerste activiteit. Een middagwandeling richting de toren.
Bij de start van de wandeling horen we gelijk kapucijnaapjes van boom naar boom springen. Onderweg krijgen we wederom uitleg over de verschillende planten en bomen. Aangekomen aan de toren moeten we 55m stijgen, hoog boven alle bomen heen. Het uitzicht is fantastisch. Zover als het oog reikt worden we omgeven door groen. We zien enkele keren de rood-blauwe papegaaien voorbijvliegen, welke we morgen ook zullen zien. Na het avondeten is het tijd voor de laatste activiteit van de dag. Je raadt het nooit! We gaan opnieuw kaaimannen spotten in het donker. De kaaimannen hebben echter een slechte dag vandaag, want telkens we dichterbij komen duiken ze het water in. Met enkele kaaimansogen op de teller keren we terug richting de lodge en kruipen vroeg ons bed in. Morgen moeten we terug vroeg uit de veren (woordspeling). We gaan namelijk naar de meest bekende clay lick, waar de rode, gele en blauwe papegaaien ontbijten.

Dag 4: de Tambopata Clay Lick

Nog voor het ochtendgloren zitten we alweer met kleine oogjes op de boot richting de clay lick. Net zoals gisteren komen ook hier ’s morgens de papegaaien ontbijten. Opnieuw staan we op een klein eilandje met onze kampeerstoeltjes klaar. Nu begint het wachten. Al snel zien we dat de bomen langzaam gevuld raken met de deze kleurrijke vogels. Indien je pech hebt kan je hier een hele tijd wachten tot de vogels komen. Het zicht is echter pas compleet als de hele kleiwand zicht kleurt door deze prachtige vogels. Het is een uniek zicht om dit in het wild te kunnen aanschouwen!
In de verte zien we een regenbui aankomen. Het regenwoud heeft zijn naam natuurlijk niet gestolen. Net zoals de papegaaien maken ook wij ons snel uit de voeten, wanneer er een flinke bui uit te lucht valt. Enkele diehard-vogelaars blijven op hun stoeltje zitten, terwijl wij droog in de boot genieten van ons ontbijt.
We keren met de boot terug naar onze lodge waar we onze rugzak maken en nog een laatste lunch naar binnenwerken. Vervolgens is het nog een lange tocht, alvorens we weer aankomen in Puerto Maldonado. We sluiten deze mooie tour af met een goeie bol chocolade ijs met cacao uit de Amazone!

Praktische informatie voor het Tambopata Amazonewoud

Het bereik je Puerto Maldonado?: vanuit Lima en Cusco kan je een binnenlandse vlucht nemen richting Puerto Maldonado. Wij vlogen vanaf Lima en dit is een vlucht van anderhalf uur. Hiervoor betaalden wij 70,50 euro per persoon. Vanuit Cusco kan je ook een (nacht)bus nemen richting Puerto Maldonado. Zelf namen wij een zeer comfortabele nachtbus vanuit PM richting Cusco en betaalden hiervoor 30 euro per persoon. Een stuk goedkoper dan vliegen, maar je bent uiteraard wel even onderweg!

Welke Tambopata tour moet ik boeken?: er zijn heel wat tourbureaus welke deze trips aanbieden en eigenlijk zijn ze allemaal een beetje gelijkaardig qua activiteiten. Wel zit er een groot verschil in luxe en kwaliteit. De goedkoopste tours hebben vaak wat oudere lodges, terwijl de duurste juist heel veel luxe aanbieden. Zo vind je luxe hotels in de jungle!

Tours starten bij twee dagen voor zij die weinig tijd hebben, maar persoonlijk raden wij aan om zeker drie dagen te verblijven in het Amazonewoud. Zelf kozen wij voor de vier dagen tour, maar deze is misschien net wat te uitgebreid. Op den duur wordt het toch een beetje eentonig! Zelf boekten wij bij Tambopata Jungle Tours en zijn zeer tevreden over hun service. Het eten was lekker, de lodges zeer comfortabel en we hadden een fantastische gids en kleine groep!

Het Tambopata regenwoud is overigens één van de meest bekende plekken om het Amazonewoud te bezoeken. Hou er rekening mee dat dit deel dus zeer toeristisch is! Wil je een authentiekere ervaring? Dan zou ik eerder voor een ander deel gaan in Peru of kiezen voor Madidi in Bolivia!

Meer Peru

Steun YoungWildFree

Wanneer je een aankoop doet via deze links, ontvangen wij een kleine vergoeding. Wat jij betaalt blijft hetzelfde. Win-win!