Avontuurlijke Ardennen – Slapen in een safaritent en klauteren op rotsen

Normaal zat ik in New-York. In mijn eentje de Big Apple gaan trotseren. Wat voelde ik mij ontzettend stoer toen ik mijn eerste soloreis boekte… en niet zomaar één! Desondanks zal ik nog even moeten wachten vooraleer mijn voeten de straatstenen van Manhattan raken. België mag dan geen New-York zijn, maar in tussentijd ben ik er wel al wat achtergekomen dat ons kleine Belgenlandje ook heel wat te bieden heeft. En zo trokken vriendlief en ikzelf met onze twee katten naar de Belgische Ardennen, klaar voor een verlengd weekend vol avontuur. Slapen in een safaritent, hiken door de regen en als een volleerde berggeit klauteren over rotsen. Zo dichtbij en toch even zo ver weg. Hoe de eenvoud soms alles is wat je nodig hebt. Een avontuur in de Ardennen? Dat ziet er zo uit!

Glamping in een Safaritent

Rond de middag komen we aan bij Camping village SY. De zon schijnt alsof het een heerlijke zomerdag is. Daar sta ik dan in mijn veel te warme gebreide trui. Ik heb mijn herfstoutfits voor deze trip zorgvuldig bij elkaar gezocht, maar deze blijken uiteindelijk overbodig. ik breng de komende dagen voornamelijk door in legging en regenjas. Berry ontvangt ons hartelijk en geeft een korte rondleiding in onze tent. Deze is voorzien van het nodige comfort -denk maar aan een keukentje, terras, toilet, banken, een kachel en bedden- , maar zeker niet luxueus. Even back to basic!

We zijn de enige ‘kampeerders’ dit weekend. Vrijwel iedereen heeft zijn tent of camperplaats geannuleerd wegens de nieuwe lockdown die een dag eerder werd aangekondigd. We mochten gelukkig nog vertrekken naar de Ardennen, al zou onze trip met een dag worden ingekort, aangezien campings en vakantiehuizen die dinsdag zouden sluiten. Dan maar genieten van de korte tijd die we hier hebben!

We laden onze overvolle auto uit en plaatsen het stuk krabpaal, de kattenbak, hun speeltjes en voeding in de tent zodat ook Pippa en Louis zich helemaal thuis voelen. Het is de eerste keer kamperen met katten en we weten niet hoe ze zullen reageren. Alsof ze nooit wat anders hebben gedaan settelt Pippa zich comfortabel in de zetel, terwijl Louis het bed claimt. Hun favoriete bezigheid tijdens deze trip is staren uit het raampje in de tent, slapen op de bedden en chillen op het terras.

De zonsondergang bekijken bij het natuurpark Deux Ourthes

In de late namiddag vertrekken Mathijs en ikzelf richting het natuurpark Deux Ourthes. We willen er gaan hiken en vervolgens nog even genieten van de zonsondergang. Bij het parkeren van de auto merken we helaas dat we geen tijd meer te verliezen hebben. We komen véél te laat aan bij het park om nog een hike te gaan maken en de zon maakt zich klaar om onder te gaan. Vervolgens dalen we af langs het steile pad, tot we denken een geschikt plekje te hebben gevonden. Met het ruige langschap om ons heen kijken we neer op de Ourthe. Even vliegen met de drone om vervolgens nog een stukje verder te wandelen naar de smalle rotswand.

Roze, oranje en blauwe tinten vermengen zich toch een subtiel kleurenpalet aan de hemel en we genieten van de korte tijd die ons hier nog rest. In het park uiteraard! Laten we hopen dat we nog heel wat mooie zonsondergangen kunnen bekijken overal ter wereld, tot we stokoud zijn en sippen van onze theetjes op een terras ergens op een tropisch strand. Goed. Waar waren we gebleven? Als een volleerde berggeit klauter ik over de smalle rotswand. De kriebels in mijn buik terwijl Mathijs het ene na het andere plaatje schiet.

Het wordt steeds donkerder en we besluiten terug te keren richting de auto. We hebben geen zaklampen bij en moeten toch nog een stukje wandelen langs het steile pad. Ditmaal naar boven. Wanneer we terug bij de auto aankomen is er toch enigszins wat spijt dat we niet langer konden vertoeven in dit prachtige park. Het uitzicht dat we hadden bij Le Hérou was alvast dik de moeite waard!

De ouders van Mathijs zijn ook aangekomen bij Camping SY met hun mobilhome. Lekker wijnen in de avond en gezellig samenzijn. Wanneer we onder de dikke lakens kruipen zijn we moe maar voldaan. Die eerste nacht slapen we niet zo goed. Het is koud en ook de katten kruipen bij ons onder het deken. Daar lig ik dan te spoonen met Pippa in mijn schoot en Louis aan mijn voeten.

Via Ferrata – Klauteren en klimmen langs een rotswand

Een Via Ferrata -ook wel gekend als klettersteig- is een activiteit waar ik al lange tijd over spreek, maar tot nu toe nog nooit had gedaan. “Ooit gaan we dat écht doen hé baby. Als we in Duitsland zijn of de Dolomieten”. Niet wetend dat we dit ook gewoon konden doen in onze eigen Belgische Ardennen. Ik ontdekte via google de organisatie Yourout en werd meteen superenthousiast! Hier worden tal van outdoor activiteiten aangeboden, waaronder  kajakken, speleologie, klimmen en abseilen en zo ook de Via Ferrata die wij deden! Hierbij leg je een route af die beveiligd is middels een staalkabel, waar je jezelf aan vastklikt.

Na een vrij slapeloze nacht maken wij ons klaar om te vertrekken richting Aywaille. Niet te verwarren met het tropische Hawaii want dat is net iets verder gelegen! Met de slapers in onze ogen komen wij aan bij de rots die wij die voormiddag zullen beklimmen. Regenjas aan, stevige wandelschoenen aan de voeten en GoPro in de hand. Na de instructies en het aantrekken van ons veiligheidsmateriaal, trotseren wij het parcours dat we in ongeveer twee uur zullen afleggen. Toegegeven, in het begin is het best wat eng, maar het gaat steeds vlotter en vlotter en na enige tijd voel ik mij ontzettend comfortabel, daar bengelend aan de rotswand.

Een Via Ferrata is perfect veilig als je de instructies en veiligheidsvoorschriften opvolgt. Ik voel mij dan ook geen moment onveilig en geniet van de hele tocht die we afleggen. Ik voel mij helemaal in mijn element en zelfs wanneer de regen zachtjes naar beneden dwarrelt en de ijzeren trappen toch wat glad beginnen aanvoelen onder mijn voeten, blijven we vol enthousiasme doorgaan. Eindigen doen we met de twee Ziplines en daar hebben we door De Gibbon Experience in Laos gelukkig meer dan voldoende ervaring mee!

Met een tevreden gevoel keren we terug naar onze camping. Het lief en ik zijn het er beiden over eens: dat moeten we vaker doen!
Heb jij ook interesse in een super-vette-mega-gave en te gekke outdoor activiteit in De Ardennen? Neem dan zeker even een kijkje op de website van Yourout!

“De stilte der natuur heeft veel geluiden.”

In de namiddag maken we nog een heerlijke wandeling met onze schoonouders. Het miezert, maar de regenjassen en liefde houden ons droog en warm. Tot zover ons zicht reikt zijn we de enigen op deze wandelroute. Her en der komen we al wel eens een mens tegen, of een kat, maar buiten de geluiden uit de natuur en ons eigen gekwebbel is het er muisstil.

19 uur en het is pikdonker op onze camping. Het was een actieve dag en we zijn doodop. Met een gelukzalig gevoel vallen we in een diepe slaap.

De befaamde Ninglinspo

Onze laatste volle dag starten we in de ochtend met één van de meest befaamde hikes in de Waalse Ardennen: Le Ninglinspo!
De Ninglinspo is de enige bergrivier in België en absoluut een prachtige wandeling langs watervalletjes, smalle bruggen en avontuurlijke paden door de schoonheid van de natuur. Met wandelschoenen aan onze voeten, comfortabele kledij en een rugzak vol water en cameragear trekken we dit uitgestrekte bos in.

De wandeling heeft een afstand van zes kilometer (korte route) en is ook prima te doen met kleine pagadders. Daar komen we er alvast genoeg van tegen. De kleine hummel wiens fantasie helemaal tot leven komt terwijl hij holt over het oranje deken van herfstbladeren en de dikke paddenstoelen ziet. Het kan niet anders dan dat daar kabouters in wonen! Of het gezin dat op avontuur gaat en even wegrent uit de dagelijkse sleur. Een wandeling door de Ninglinspo spreekt tot ieders verbeelding en magie wordt ongetwijfeld een klein beetje werkelijkheid.

“Onze harten gevuld. Onze hoofden leeg.”

Veel gewandeld, maar ook in de namiddag besluiten we nog een wandeling te maken vlakbij onze camping. Net wanneer we terug willen keren valt de regen met bakken uit de lucht. Deze keer houden de regenjassen ons niet volledig droog. Hand in hand en iet of wat doorweekt keren we terug naar onze camping, om daar te genieten van een heerlijke warme douche, alvorens we voor een laatste keer in slaap vallen onder het dikke warme deken.

Onze harten weer gevuld vol fijne herinneringen en momenten. Onze hoofden leeg. De dagen waren goedgevuld en veel te kort. We zijn ook absoluut overtuigd: De Ardennen. Daar moeten we vaker heen!

Praktische informatie

• Het dorpje SY is de ideale uitvalsbasis voor een bezoekje aan Durbuy, Spa, Aywaille en tal van prachtige natuurparken.
  • Buiten de safaritenten (voor 4 of 6 personen) die verhuurd worden bij Camping Village SY, is er ook plaats voor je eigen tent of camper en er zijn zelfs appartementen te huur!
  • Iets minder avontuurlijk ingesteld en toch liever een hotel? Op booking.com vind je heel wat fijne accomodaties.
  • Wij hadden gedurende de gehele trip vrijwel geen internet. Een offline map kan dus zeer handig zijn. Zelf maken we vaak gebruik van MAPS.ME!

Meer Belgische Ardennen

Steun YoungWildFree

Wanneer je een aankoop doet via deze links, ontvangen wij een kleine vergoeding. Wat jij betaalt blijft hetzelfde. Win-win!

Of bestel via deze weg op bol.com

10 Comments

1. Pingback : De genomineerden voor de Belgian Travel Blog Awards zijn bekend - Travel Trends