Reisdagboek #10 The Greatest

Tot ziens Azië, hallo Amerika! Na maar liefst dertig uur onderweg te zijn geweest en héél wat stress te hebben ervaren door een vertraagde vlucht, arriveerden we in de USA. Het land waar alles groot, groter, grootst is… en dat is niet gelogen! Welkom in Amerika, The Greatest !

Van zodra ik een stap buiten de luchthaven zette, stroomde er een nieuwe energie door mijn lichaam. De energie die ik de laatste tijd zo gemist had in Indonesië, was nu volop terug. Zowel Mathijs en ik stonden te popelen voor dit nieuwe avontuur. Een welgekomen afwisseling met het mooie Azië, we hadden écht nood aan iets anders. Hoewel we er zonet al dertig uren met vrij weinig slaap hadden opzitten, beloofde het nog een lange dag te worden. Als eerste: onze auto ophalen. Dit verliep gelukkig allemaal zeer vlot, met onze wagen – Bumblebee gedoopt- reden we meteen naar de Walmart. Iedereen kent ongetwijfeld deze gigantische winkel wel. Gigantisch is hij zeker. Hoewel ik vooraf een lijstje had opgemaakt, in de hoop dat we alles wat vlotter zouden vinden, spendeerden we maar liefst vijf uur (!!!) in de Walmart… twee Walmarts eigenlijk. Mathijs en ik, de eeuwige twijfelaars: Kiezen we voor de bearproof en betere koelbox, welke honderd euro kost of gaan we voor een goedkopere variant? Kiezen we voor een iets comfortabelere tent of gaan we voor de goedkoopste? We hadden ontzettend veel kampeerspullen nodig, alsook eten voor de eerste twee dagen. Vijf uur en ca. tweehonderdvijftig dollar later zaten we dan eindelijk in onze auto, de koffer meteen PROPVOL.

De eerste twee nachten spendeerden we in LA en aangezien we hier geen (goedkope) kampeerplekken vonden, besloten we maar gebruik te maken van airbnb. We konden meteen al wat oefenen, aangezien we hier gedurende twee dagen in een tent verbleven. Wel een iets comfortabelere tent… Echte matras, stoel, nachtkastje, lamp en verwarming inclusief. We sliepen hier heerlijk en ook de locatie was perfect. We zaten op slechts vier kilometer van Hollywood en dit deden wij dus te voet, aangezien parkeren in Hollywood ontzettend duur kan zijn!

Na anderhalve dag LA verplaatsten we ons naar San Diego, een stad waar ik meteen holderdebolder verliefd op werd. Er zijn tal van gezellige wijken en straten met zeer mooie huizen, net buiten de stad, maar ook in de stad vind je voldoende toffe woningen. De stad zelf is een gigantisch groot verschil met LA. Het is er ontzettend gezellig en de temperatuur is er zeer aangenaam. Er zijn tal van (gratis) activiteiten te doen in en rondom de stad. Wijzelf hadden er al een viertal uren rijden opzitten en hadden nog zo een drie uur te gaan, veel tijd konden we dus niet spenderen in San Diego en dat vond ik ontzettend jammer. We reden even langs de kustlijn, gingen naar de haven en brachten een bezoek aan het gigantische park. Wat een mooie, aangename, gezellige, fijne stad… ik vond het vreselijk om deze te verlaten. Konden we hier maar wat langer blijven, hier zou ik ontzettend graag wonen! Na San Diego verplaatsten we ons naar onze eerste kampplaats. In Palm Springs zouden we niet meer geraken, dus zochten we een plekje op een uurtje van Palm Springs. De tocht naar het dorpje was prachtig, we gingen de bergen in en de uitzichten waren fenomenaal. Jammer genoeg sloeg de vermoeidheid toe en viel ik in slaap, veel heb ik dus niet meer kunnen genieten van het uitzicht. Het dorpje zelf was ontzettend rustig en afgelegen, Mathijs en ik hebben ons al meermaals afgevraagd hoe mensen zo in the middle of nowhere kunnen wonen… ik zou het niet kunnen alleszins! We arriveerden in het bos/park waar we de nacht zouden spendeerden, de zon was reeds onder. Voor de eerste keer de tent opzetten en koken in het donker, met enkel een zaklamp is géén pretje. Ik besloot het dan ook bij wat simpele gevulde pasta met pesto en kaas te houden. De afwas lieten we staan in de auto en we maakten ons gauw klaar om te gaan slapen. Overdag is het ontzettend warm in deze gebieden, maar ’s nachts koelt het ontzettend af. Er waren gelukkig toiletten en wasbakken in het park, ideaal om ons op te frissen. De nacht was koud. Ijskoud. Hoewel we onder een donsdeken en een fleecedeken slapen, hadden we het nog steeds veel te koud. We warmden ons de hele nacht op aan elkaar, maar werden toch voortdurend wakker door de koude.

Havermoutpannenkoekjes als ontbijt, al was het pannentje net iets te klein voor een deftige pannenkoek klaar te maken. De ochtend is puur genieten. Het bos is aangenaam en we zijn omgeven door diverse vogels, eekhoorns en chipmunks. Nog snel even de afwas doen, alvorens we doorrijden naar Palm Springs. Gedurende een uur zing ik luidkeels mee met de muziek in de auto, wat een geluk dat Mathijs het niet lijkt te storen. Palm Springs is helemaal anders dan ik verwacht had. Ik dacht dat het een afgelegen en oudere stadje zou zijn, maar eigenlijk is het zeer hip. Het stadje zelf is zo ontzettend gezellig en heeft ook tal van bekendere winkels zoals een H&M, Kiehls en vele toffe restaurantjes -waar wij geen gebruik van maken-. Palm Springs is ontzettend droog en heet, gelegen in de woestijn en omgeven door hoge bergen. Prachtig is het. De huizen hebben een typische bouwstijl, maar desondanks is het er toch nog vrij modern, met een eigen twist. Langer dan een half uur houden we het echter niet uit op de straten, de hitte is vreselijk en we hebben schaduw nodig. Het is 42 graden, mijn hoofd lijkt wel een tomaat. Buiten even wandelen in de hoofdstraat en lunchen in het parkje, doen we dan ook niet veel. We rijden vooral wat rond in de auto en genieten op deze manier. Nog even stoppen aan het bekende ‘Hotel California’ waar de lyrics van het lied meteen tot leven komen. Vervolgens rijden we door naar Pioneertown, een Western filmset die ontzettend gaaf is om te zien. Elke zaterdag worden hier shows gegeven voor Western liefhebbers. Er is ook een gezellige saloon waar je kan genieten van een biertje, of wat dacht je van een potje bowlen? We amuseren ons te pletter. Ik vind het hier allemaal zo GEWELDIG. Amerika is top, nu zelfs al mijn favoriete bestemming!

De dag eindigt in de woestijn, waar een gratis kampeerplek te vinden is vlak bij het Joshua Tree national park. We zijn helemaal alleen en staan in het midden van de grote, open vlakte. Er is gelukkig vrij veel wind, waardoor we het niet te heet hebben, schaduw is er namelijk niet te vinden. Mathijs zet de tent alweer op, terwijl ik ons avondeten klaarmaak en meteen ook het ontbijt en de lunch voor daags nadien. We genieten van onze vis met olijven, tomaat en pasta, en de heerlijke stilte om ons heen. Er is helemaal niets te zien, maar wat een gave kampeerplek is het toch! Een toilet is er uiteraard niet, gelukkig voldoende plaats en niemand om ons heen. Back to basic is het wel. De komende weken zullen we niet veel douchen zien, dus ons opfrissen gaat alleen maar met een emmer water, washandje en zeep. Een kattenwasje zoals ze zeggen. Gelukkig is het hier een zeer droge hitte, waardoor we eigenlijk praktisch niet zweten. Vooral het stof is vervelend en vuil, maar dat is snel weg te krijgen met wat water. We duiken onze tent in en hebben een heerlijke nacht. Deze keer is het niet te koud, de temperatuur is vrij aangenaam dus we slapen als een roosje… tot de wekker ons om half zeven wekt. Tijd voor ons eerste nationale park!

We zijn net te vroeg en moeten nog even wachten alvorens we onze ‘America the beauty pass’ kunnen kopen. Een pas waarmee je gedurende een jaar lang toegang hebt tot vrijwel alle nationale parken. We maken nog even een wandeling in de Mara tuin en halen vervolgens onze pass. Nog even onze bidons opvullen met twintig liter water, want in het park is er nergens water te vinden! Hoewel we onze eigen hervulbare waterflessen hebben, zorgden we er deze keer toch voor dat we voldoende plastic waterflesjes mee hebben… en deze komen goed van pas. Je moet namelijk minstens 3 à 4 liter water per dag drinken! De bidons houden we voor ons te wassen, te koken, af te wassen, etc; Er zijn héél wat kampeerplekken te vinden in Joshua Tree -allen tussen de 15 en 25$ per nacht-. We besluiten te kamperen bij Jumbo Rocks, dit is niet alleen de goedkoopste, maar is bovendien het meest centraal gelegen. We vinden meteen een gezellig plekje tussen de rotsen. Elke kampeerplek heeft een grote picknicktafel, een barbecue en een vuurkorf. Er zijn gelukkig ook toiletten -al zitten deze VOL bijen-, ons wassen doen we weer met de emmer. Ons plekje is perfect, in de voormiddag en late namiddag hebben we er toch even schaduw, wat het zeker aangenamer maakt. Wat is het hier gezellig, ik had verwacht dat het hier ontzettend druk zou zijn, aangezien wij hier kamperen in hoogseizoen. Maar Joshua Tree lijkt toch niet zo druk bezocht, de meeste kampeerplekken staan nog vrij en ook onderweg komen we niet massaal veel mensen tegen. We blijven hier twee volle dagen, wat achteraf gezien toch te veel lijkt. Je kan de meeste bezienswaardigheden makkelijk zien op één volledige dag. Achja, de overige tijd gebruiken om nog even te rusten, nu dit nog mogelijk is… de komende tijd is volgepland, dus veel vrije tijd zullen we niet meer hebben. Ik schrijf nog wat blogberichten, hoewel deze wel nog even zullen moeten wachten, we hebben hier namelijk géén internet en al zeker niet op de laptop, Mathijs leest zijn boek. We genieten van de rust, van de stilte, van de natuur. Weg van de drukte, weg van het internet, genieten van mekaar en het geweldige Amerika.

Zet je reis door Amerika verder….

Droom weg bij deze reisboeken….